חברת שקילה יצור בע"מ | קיסריה

שקילה זה אנחנו

לוגו חברת שקילה יצור בע"מ
חיפוש

אז איך בעצם עובדים מאזניים אלקטרונים?

כולנו משתמשים במאזניים (או בשמם המקובל יותר – משקלים) שונות במהלך חיינו לשימושים שונים, לשקול את עצמנו, לשקול ירקות פירות פיצוחים ועוד מוצרים שונים שאנחנו קונים בחנויות לפי משקל, לשקול רכיבים במתכון שאנחנו מכינים. בתעשיה ישנם שבעה שימושים מקובלים במאזנים :
  1. שקילה של חומרי גלם בקבלה.
  2. שקילת חו"ג ומלאי ביניים כדי לנהל את המלאי.
  3. שקילה לצורך הכנת תעורובות או תרכובות לפני או במהלך יצור.
  4. שקילה לצורך אריזה/ספירה של מוצרים.
  5. שקילה לבקרת איכות.
  6. שקילה לצורך מכירה של מוצרים.
  7. שקילה במעבדות לצורך פיתוח של מוצרים חדשים.
בתחילת הדרך השימוש במאזניים היה באמצעות כפות מאזניים. בצד אחד מניחים את מה שרוצים לשקול ובצד השני הניחו משקולות מידה . בשלב מתקדם יותר החלו לשקול באמצעות מאזניים מכניים, מאזניים מכניים הם מאזניים שמניחים עליהם מסה ובאמצעות מנופים מכניים וקפיצים מגיעים לתוצאה שמוצגת או באמצעות שנתות (כמו שהיה פעם למאזניים אצל הרופא/אחות) או באמצעות קפיץ עם חוגה (כמו במאזני אמבטיה של פעם). החל משנות השמונים חדרו לשוק יותר ויותר מאזניים אלקטרוניים. ישנן מספר שיטות למדידה במאזניים אלקטרוניים, אנחנו נדון פה במאזניים מבוססי "מתמר עומס" שהן הנפוצות ביותר. "אז איך פועלים מאזניים אלקטרוניים?" בגדול מאזניים בנויים משלושה חלקים:
  1. מתמר עומס.
  2. שלדה להעברת הכוחות.
  3. ראש שקילה.
קצת יותר בפירוט:

המתמר

מתמר עומס שייך לקבוצה מדידים מסוג "מד מעוות". המתמר יהיה עשו בדר"כ מאלומיניום או סגסוגת פלדה או פלדת אלחלד,  המתמר יכיל קורה עליה מודבק מעגל חשמלי שמכיל 4 נגדים בצורה שנקראת גשר ויטסטון בלי להתעמק יתר על המידה באלקטרוניקה, רעיון הפעולה של הפתרון הזה הוא שמזינים את המעגל הזה במתח קבוע, וכשמופעל עומס על המתמר, הוא מתכופף (מתעוות) מעט, מה שגורם למרחקים בין הנגדים להשתנות  מעט ובגלל זה ההתנגדות של המעגל החשמלי משתנה. במתמר תקין, ההשתנות הזו היא לינארית, כלומר יש יחס קבוע בין השינוי בעומס המונח על המתמר והשינוי בהתנגדות שלו.

שלדה להעברת הכוחות

תפקיד השלדה הוא לאפשר לנו להעביר את הכוחות דרך המתמר בצורה נכונה כדי שהוא יוכל לתת תוצאה מדוייקת, כשהשלדה בנויה נכון – כל הכוחות יעברו דרך המתמר בהתאם למבנה שלו. השלדה המתאימה נבחרת לפי הצורך ולפי המאפיינים של המתמר. במקרים מסויימים המשמעות היא שהשלדה תהיה משטח מרובע שבמרכזו מחברים מתמר ובאחרים השלדה תהיה וו או בורג עין שמתברג לתוך המתמר ומאפשר תלייה של העומס על המתמר

ראש השקילה

את המתמר מחברים (בדר"כ באמצעות כבל) ליחידה שמכונה "ראש שקילה"/"בקר שקילה", היחידה הזו מכילה רכיב שנקרא ADC (רכיב המרה אנלוגי-דיגיטלי) שיודע למדוד את השינוי בהתנגדות של המתמר (באמצעות מדידה של השינוי במתח היציאה של המתמר) ולתרגם אותו למספר. בתהליך הכוונון של המאזניים, "מלמדים" אותן איזה תוצאה (משקל) להציג עבור כל מספר שמתקבל מרכיב ה ADC באמצעות "לימוד" של שתי נקודות לפחות (בדר"כ זה יהיה נקודת ה – 0 ונקודת העומס המלא). בזכות התכונה הלינארית של המתמר אפשר לייצר באמצעות שתי נקודות "קו ישר".  ברגע שנוצר ה"קו" הזה עבור כל תוצאה שמקבל ראש השקילה מהמתמר הוא יודע איזה משקל להציג.

לסיכום : מאזניים אלקטרוניים פועלים באמצעות 3 חלקים : מתמר עומס (ממיר את הכח לאות חשמלי), שלדה (להעברת הכוחות בצורה נכונה למתמר) וראש שקילה (להמרת האות החשמלי למספרים שאנחנו יודעים לקרוא).. פוסטים נוספים בנושא המסבירים קצת יותר על כל חלק – בקרוב….

לוגו חברת שקילה

אודות שקילה משקלים ופתרונות שקילה

חברת שקילה ייצור בע”מ נוסדה ב 1983 במטרה לתת משקלים, פתרונות שקילה ואוטומציה לתעשייה, לחקלאות ולשוק המוסדי ואכן, אל פלחי שוק אלו מכוונת החברה גם כיום. החברה מייצרת את מוצריה בארץ תוך היכרות עם המשתמש הישראלי וצרכיו . לפיכך, מותאמים מוצרי החברה לסביבת העבודה בה הם אמורים לפעול.

מאמרים אחרונים

שקילה בעגלות חשמליות צפו>

כתבו לנו

לוגו חברת שקילה