חברת שקילה יצור בע"מ | קיסריה

שקילה זה אנחנו

חיפוש

דיוק ואבחנה – לא אותו הדבר

אנחנו רוצים תמיד משקל שיהיה מאוד מדוייק. לפעמים אנחנו שומעים מלקוחות שהם רוצים "דיוק אבסולוטי" ולפעמים "הדיוק לא חשוב". בשביל שנדע כולנו מה המשמעות חשוב שנדע להבדיל בין דיוק לאבחנה. במאמר הבא ניתן הסבר קצר על כל אחד מהמושגים יחד עם דוגמא מספרית.

דיוק ואבחנה זה לא אותו הדבר

שני המאפיינים הבסיסיים של משקלים  הם דיוק ואבחנה של המשקל. במקרים רבים, בטעות, לקוחות שואלים על הדיוק ומתכוונים לאבחנה. שני הפרמטרים חשובים, גם הדיוק וגם האבחנה, אבל הם ממש לא זהים ושווה לדעת להבדיל ביניהם.

את האבחנה קובע היצרן בעת הכוונון או התכנות של המשקל, את הדיוק קובעים רכיבי המדידה, המבנה וסביבת העבודה של מערכת שהשקילה.

אבחנה / רזולוציה (READABILITY/RESOLUTION)

אבחנה במערכות שקילה מתייחסת לערך הספרה הקטנה ביותר שהמערכת יכולה להציג. זהו פרמטר חשוב המגדיר את רזולוציית המדידה. אבחנה גבוהה מאפשרת למערכת להבחין בין ערכים קרובים מאוד.

דוגמה מספרית: משקל עם אבחנה של 0.01 גרם יוכל להציג ערכים כמו 250.00, 249.99, 250.03 גרם וכו'.
אם נבחר מוצר שמשקלו 250.007 גרם, המשקל יוכל, במקרה הטוב ביותר, להציג עיגול של המשקל עד כדי 250.1 מכיוון שהספרה השלישית אחרי הנקודה (0.007) קטנה מהאבחנה של 0.01 גרם.

במשקלים מכניים (כמו המשקל שהיה אצל הרופא במרפאה פעם) השם של האבחנה היה "שנתות" כשכל שנתה היא קו קטן.

המקובלה בתעשיה היא 3000 חלוקות, כלומר – 1/3000 מהעומס המירבי, לדוגמא : במשקל עד 3,000 ק"ג האבחנה הסטנדרטית תהיה 1 ק"ג. אך יש מערכות גם עם 30,000 ומאזני מעבדה עם 1,000,000 חלוקות.

אבחנת יתר עלולה להיות בעייתית משום שהיא מגבירה רעש במערכת. לכן חשוב למצוא את רמת האבחנה המתאימה לצרכי הלקוח והתעשייה.

בכל מקרה, חשוב להבין שזה שמשקל הוא בעל אבחנה מצויינת לא אומר כלום על הדיוק שלו.

דיוק - עד כמה מה שהמשקל מראה באמת נכון? (ACCURACY)

דיוק מתאר את מידת ההתאמה בין הערך שמוצג במשקל לערך האמיתי (הנומינלי). ככל שהפער בין השניים קטן יותר, כך המערכת מדויקת יותר. דיוק גבוה חיוני בתעשיות הדורשות רמת דיוק גבוהה כמו תרופות או מטאלורגיה.

דוגמה מספרית: נניח שערך המשקל האמיתי של מוצר הוא 250.007 גרם.
נשקול אותו במערכת השקילה בעלת אבחנה של 0.001 גרם ודיוק של 0.3+/- גרם.
המשקל יכול להציג תוצאה של 250.205 גרם (או כל תוצאה אחרת בטווח של 0.3+/- גרם מהמשקל האמיתי).

חשוב לזכור שאבחנה גבוהה אינה מבטיחה דיוק גבוה.
למעשה, מערכת עם אבחנה של 0.01 גרם יכולה להציג ערך כמו 247.92 גרם למשקל שערכו האמיתי 250.00 גרם. במקרה כזה, האבחנה גבוהה אך הדיוק נמוך.

נושא הדיוק הוא מבלבל מאוד ומורכב. הדיוק הוא לא נתון מוחלט וצריך להבין טוב את הצרכים של הלקוח כדי להתאים מערכת נכונה, יש מוכרים רבים של מערכות שקילה שמתבלבלים בעצמם בין המושגים של דיוק ואבחנה ולא מבינים מספיק טוב את נושא מדידת הדיוק ואי הודאות שהוא מייצג.

גם אחרי שרכשתם משקל, אם הרכיבים שמהם נבנה המשקל לא איכותיים, הדיוק לא ישמר לאורך זמן ותזדקקו לכיולים וכוונונים חוזרים ונשנים.

אז איך אפשר לדעת מה הדיוק ומה האבחנה?

ההתחלה היא בהגדרה. אני ממליץ לכם תמיד להתחיל בדיוק. כלומר, לשאול את עצמכם, מה השגיאה שאני מוכן "לספוג" במדידה שלי. אחרי שהוגדר הדיוק, מומלץ לקחת משקל עם אבחנה מתאימה.

זו גם הזדמנות לבדוק את המקצועיות של ספק מערכות השקילה שלכם, בכך שתבדקו שהוא מכיר את ההבדל בין דיוק לאבחנה ויודע לכוון אתכם לפתרון מתאים. חשוב שתדעו שאין הבדל עבור ספק מערכת השקילה לכוון משקל לכל אבחנה שתרצו (פחות או יותר), אבל זה לא יגרום למערכת השקילה להיות מדוייקת יותר.

סיכום

דיוק ואבחנה הם לא אותו הדבר. צריך לדעת להגדיר לעצמכם מה הדיוק שאתם מצפים לקבל מהמערכת ולהתאים את האבחנה המתאימה לכם, כמו תמיד, רכישת ציוד מספק מקצועי תבטיח מוצר שיתן מענה לצרכים שלכם.

צריכים משקל או מערכת שקילה שתיתן לכם שקט תפעולי?
רוצים עזרים בהתאמת המוצר הנכון עבורכם? סתם רוצים הצעת מחיר?
צרו איתנו קשר: טלפון : 04-6274411 (מוקד ארצי). ווטסאפ : 054-2166611, דוא"ל : [email protected] או באמצעות הטופס הבא:

לוגו חברת שקילה

אודות שקילה משקלים ופתרונות שקילה

חברת שקילה ייצור בע”מ נוסדה ב 1983 במטרה לתת משקלים, פתרונות שקילה ואוטומציה לתעשייה, לחקלאות ולשוק המוסדי ואכן, אל פלחי שוק אלו מכוונת החברה גם כיום. החברה מייצרת את מוצריה בארץ תוך היכרות עם המשתמש הישראלי וצרכיו . לפיכך, מותאמים מוצרי החברה לסביבת העבודה בה הם אמורים לפעול.

מאמרים אחרונים

שקילה בעגלות חשמליות צפו>

כתבו לנו

לוגו חברת שקילה